실과 빛 - 관계의 시작
Thread and Light - The Beginning of Relationships
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실과 빛 - 관계의 시작
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이산가족을 주제로 작업해온 작가의 관계에 관한 이야기
참여작가ㅣ이은숙
‘미술관 경험(Museum Experience)’을 주제화한 전시와 교육프로그램으로 블루메미술관은 작년 한해 많은
새로운 관객들과 만나며 미술관의 존재의미를 탐색해왔다. 일상 삶의 여러 경험들과 구분되는 또는 연결되는
‘미술관 경험’에 대한 연구를 지속해가며 올해 블루메미술관은 ‘관계성’이라는 키워드에 주목한다. 미술관이라는 시공간안에서 새로이 형성되는, 환기되는, 또는 기억되는 여러 형태의 ‘관계’에 관한 이야기들을
전시화하는 것이다. 그 첫번째로 중견작가 이은숙의 <실과 빛-관계의 시작>전은 관계의 거리와 크기에 대해 생각하게 한다. 그가 십여년간 천착해온 작업의 주제는 가족과 남북관계이다. 하나는 작고
다른 한가지는 크다. 가족은 거리로 보자면 나에게 가장 가까운 것이고 국가는 삶의 단위로
보자면 추상적이라 할만큼 먼 관계이다. 그러나 이은숙 작가에게 이 둘은 거의 같은 거리에
있고 같은 크기를 지닌다. 그녀의 가족은 이산가족이다.
한국전쟁시 월남한 작가의 아버지는 북에 가족을
두고 온 실향민이었고 생전에 북에 남겨진 자녀들을 만나보지 못하고 돌아가셨다. 작가에게 남과 북이라는 분단국가의 관계는 곧 아픔이 있는 가족사로
이어지는 거시적인 동시에 미시적이고, 역사인 동시에 현재적이고 개인적인 것이다. 지금도 전쟁으로 인해 난민이 되어 흩어져 고통받고 있는 가족들처럼
말이다. 그리하여 그는 통일의 상징인 베를린 장벽앞에 한국 이산가족 5천명의 이름이 적힌 분단의 벽을 세우기도 하고, 베를린의 남북대사관을 실로 잇는 퍼포먼스 등을 통해 분단상태에 있는
국가 그리고 가족의 아픔을 치유하고 극복하고자 했다. 그에게 관계란 가장 작고 가까운 것이다가 동시에
한없이 커지고 통제할 수 없을 만큼 멀어지기도 하는 너비와 길이를 지닌 것이다. 이번 전시에서 그는 다시 가족이라는 주제를 풀어낸다. 가장 작은 단위의 인간관계안에 너무도 다양한 이야기들과 희로애락의
감정들이 담겨있는 것을 그는 형광실을 풀어내 만든 투명상자들에 담았다. 그 시작과 끝을 알수 있을 듯 한올로 풀려있거나
또는 복잡하게 층층이 얽혀있는 실들은 맺거나 풀어야 할 관계의 여러 양태들을, 그리고 블랙라이트에 반응하는 그 형광빛들은 바쁜 일상의 삶에 가려져
잘 보이지 않는 관계맺기의 본질을 이야기하는 듯 하다. 이 전시를 위해 그는 지역 청소년들과 사전워크숍을
진행하며 누가 무엇이 그들을 힘들고 어렵게 만드는지 그들의 이야기를 들어주며 그들이 남긴 이야기를 작품에 담았다. 그에게 작품은 관계 안에서 만들어지는 것이다. 하나의 작품을 사이에 두고 만나게 되는 사람
사이의 작은 이야기, 한 올 실같이 사소하고 가는 빛처럼 약해보이는 그 대화의 시작점에서
관계의 집이 지어지기 시작한다. 이런 집을 짓기 위한 시간과 공간을 펼쳐놓은
곳이 미술관 공간이고 이 안에서 작가는 대화의 실을 잣고 이야기와 관계의 방을 만들어나간다.
기획ㅣ김은영
진행ㅣ김소영, 박진희
진행보조ㅣ이회남
교육ㅣ김미란
디자인ㅣ엄진아
사진ㅣ박현욱
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A story about a artist who has worked on the theme of separated families and their relationship
Participating artistㅣEun Sook Lee
The
Blume Museum of Contemporary Art (BMOCA) will examine the keyword
“relationship” while continuing its study on the theme of
“museum experience.” The term “relationship” here refers to how stories pertaining
to a wide variety of human
relationships that are formed, recollected, or remembered in
the space and time of the museum are exhibited. <Thread
and Light – The Beginning of Relationship>,
the first exhibition of its kind by
an established
artist in
Korea, EunSook Lee, brings viewers to the distance and scale of such a
relationship. The themes she has delved in for about ten years involve family
and North and South relations. One may be considered trifle while another is
considered grand. The former is close while the latter is either abstract or
distant. To Lee, however, both are at the same distance and of the same size. Lee’s family is one of many that had
been
torn apart: her father had defected to the South from the North during the
Korean War, leaving his family in North Korea. During his lifetime he was
unable to see his children again in North Korea. From the artist's point of
view, the relationship between the divided North and South Koreas is
simultaneously present, individual, and both macroscopic and microscopic as
numerous families are still presently dispersed and suffering from the war. As
such, Lee set up the wall of
division on which the names of 5,000
separated Korean families were written in front of the Berlin Wall as a symbol
of unification and tried to overcome the pain of the country and families that
are in a separated state through a recent performance that links the South
Korean Embassy to the North Korean Embassy in Berlin with thread. To the
artist, a relationship is something small and intimate and is considered to
have a scope and length that are too far apart to control. In this exhibition Lee once again brings the
theme of family into the spotlight. She has contained stories of the great
diversity found in human relationships and emotions such as joy, anger, sorrow,
and pleasure in transparent boxes made of fluorescent spools of thread. She
holds aspects and traits of thread that is unraveled in a strand whose
beginning and end seem known and thread that is intricately tangled inside of
transparent squares. She seems to be describing the diverse aspects of the
relationships to be concluded or unraveled. In <Untie a String>, a work made up of approximately 500 reels
of
thread, clarity deriving from a single strand that is just about to unwind and
intricacy stemming from a strand that is again tangled with something else as
soon as it is unwound from the reel seem to stand for diverse aspects of human relationships
that are hard to define in one word. She experiments with soft boxes like
anti-form in <ㄴㅏㄴㅓ>,
deviating from the geometrical transparent boxes she usually uses. Some traits
such as unpredictability and the frailty of the relationship that cannot be
permanently maintained are sensed in the structure’s soft form against the fixed
vertical shape. The fluorescent light reacting with the black light seems to be
alluding to the nature of entering into a relationship that is often invisible
and concealed by hectic routines. Abstract representations of the relationships among people are not
the only things that comprise Lee’s work. She has also worked on viewer
participatory pieces showing how a loosely-knit relationship can be established
just by making chairs on which many viewers can sit and take a rest, observing
each other in the time the area offers, and speaking to each other with the
sentiment that we are occupying the same space. An example is <Chair of Understanding>,
a work installed in a square in Hong Kong. In this work on display at the
indoor museum space are about 600 stool-shaped units forming an arch-like
architectural structure. In this work the specific physical experience viewers
share within the space of the colossal three-dimensional structure provides
viewers who are strangers with one another with an opportunity to ponder “being
together” even if just for a moment. For this exhibition Lee conducted a
preliminary workshop for local teenagers. She originally took the motif of her
work from what they had said and who or what made their lives difficult. To the
artist, work is something that is created within a relationship. A house of
relations is built with stories from the people we meet through her work and at
a starting point of conversations that looks as insignificant as a thin strand
of thread and as feeble as a thin ray of light. The museum space is a place
where the time and space required to build such a house are arranged and it is
here that she spins a thread of conversation and makes a room of relationships.