블루메미술관

 


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2018.4.14(Sat) - 2018.8.26(Sun)

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감정 저장소가 된 미술관 - 인공지능 시대 가장 인간적인 미술관 경험을 말하다
참여작가ㅣ노현지, 리즈닝미디어, 이지희, 클랩, 후즈갓마이테일

2018년부터 코딩교육이 의무화되면서, 사회와 경제뿐 아니라 문화 전반적으로 4차 산업혁명에 대한 관심이 높아지고 있다. 인공지능(AI) 시대의 미술관은 어떤 경험을 제공해야 하는가? 기계가 인간 대신 예술의 역할까지 대체할 수 있는가? 기계가 침범할 수 없는 창조적이고 감성적인 인간의 영역을 우리는 어떻게 확인할 수 있을까? 미래를 전망하는 유발하라리는 <호모데우스>에서 인간만이 공감을 바탕으로 한 유연한 협력으로 동물과 세계를 지배해왔다고 한다. 이는 기계가 가질 수 없는 인간 고유의 영역으로 단순히 지능이 높아서가 아니라 자신의 감정을 조율하며 타인의 감정을 이해하고 상호소통, 협력하게 만드는 능력으로 이러한 마음의 영역은 진화론으로 설명될 수 없고 어떤 과학으로도 이해할 수 없는 영역이다. 본 전시에서 가장 원초적이며 정서적 울림이 큰 음악장르와 시각예술의 만남을 통해 기계로 대치할 수 없는 가장 인간적인 영역인 공감의 능력을 감정과 공감각적 경험을 통해 접근해보고자 한다. 음악은 직접적으로 우리의 마음을 건드리는데 강렬한 정서적 감흥을 느낄 때 우리는 종종 ‘심금(心琴)’’을 울린다고 말한다. 마음의 거문고를 울린다는 뜻으로, 서양에서도 마음의 현‘Heartstring’을 튕긴다고 한다. 동서고금 공통적으로 형성되는 감정 공감대는 딥러닝, 빅데이터를 기반으로 하는 인공지능으로는 이해되기 어려운 영역이다. 이러한 공감의 긍정적 에너지는 순식간에 상처를 회복시키고 묵힌 감정을 처리하고 해소한다. 여러 예술장르 중에서도 음악의 공감능력이 가장 강력한데, 이는 음악이 가장 인간의 감정을 큰 바탕으로 하기 때문이며 우리를 둘러싸는 공감각적인 경험을 주기 때문이다. 우리가 자연에 둘러싸이거나 접촉할 때 마음의 빗장이 한 순간에 풀리는 것처럼 음악은 우리를 마치 섬으로 데려가듯 순식간에 공간과 시간의 이동을 가능하게 한다. 여기서의 이동은 초현실적인 공간으로 개별화되는 것이 아니라 같은 음악을 듣는 사람들에게 같은 시공간의 둘러싸임과 같은 경험을 주며 이를 통해 공동체적인 공감의 영역을 형성한다. 음악적인 공감대를 이야기와 신체적 요소로 다층화하는 클랩 스튜디오는 그림책 출판사 후즈갓마이테일과 함께 귀로 몸으로 감정을 재발견하는 ‘감정의 숲’을 걷게 만들고, 노현지는 신대륙을 탐험하듯, 새로운 요리 레시피를 만들어보듯 우리가 마주하게 될 수많은 감정들을 방위, 맛과 같은 감각개념을 통해 보다 세밀하게 직조해보고 함께 바라볼 수 있게 한다. 빅데이터 안에서 읽히는 인간 감정들을 시공간으로 이끌어내며 리즈닝 미디어는 저마다 다른 색과 결을 지닌 관객 개개인의 감정들이 미술관에 하나씩 쌓여가며 모두의 감정으로 펼쳐지도록 만든다. 관객의 마음에 남아있던 노래들을 신청곡으로 받아 음악적 경험을 디지털적인 빛과 색의 요소로 환원시키는 이지희는 귀를 통해 흔들리던 관객의 감정들이 눈으로 타인과 함께 바라보며 어떻게 다르게 경험될 수 있는지 이야기한다. 이렇듯 현대미술 그리고 음악, 디자인 치료영역에 있는 작가들이 함께 고민하고 관객과 공감하고자 만들어낸 이 다양한 작품들은 감정의 흐름과 교감을 새로운 차원에서 경험하고 그 의미를 돌아보게 할 것이다. 홀로 무언가를 표현하는 창조의 범주보다도 인간 고유의 감정을 기반으로 한 공감의 상태, 소통을 향해있는 예술의 목적에 주목할 때 인간다움이 남긴 예술의 영역이 남게 되는 것이 아닌지 이 전시는 미술관을 찾는 사람들의 모습에 공연장을 찾는 관객의 모습을 겹쳐보며 미래시대 미술관 경험을 예측해보려 한다. 한 공간 안에 정해진 시간동안 누군가의 연주에 함께 몰입하게 되는 음악적 경험의 중심에는 이성적 사고중심의 산업사회가 배척해온 감정이 크게 자리하고 있다. 다른 예술장르에 비해 직접적으로 인간의 감정을 이끌어내는 음악이 만들어내는 공동체적 감흥의 순간은 복제할 수도 통제할 수도 없는 인간 본연의 모습을 드러낸다. 합리와 효율의 논리로는 정의할 수 없는 이 같은 공감의 경험영역이 미래의 미술관이 지켜내고 더욱 찾아가야 할 부분이 아닐까? 이러한 공감의 경험에 주목하며 이 전시는 그 중심에 있는 인간 감정의 가치와 의미를 탐색해보고자 한다.

전시자문ㅣ심리상담센터 허그맘 부원장 한나리
후원ㅣ한국문화예술위원회
제작후원 및 협력ㅣ알베로, 글래머러스 펭귄
기획ㅣ김은영, 김소영
진행 및 교육ㅣ김민지, 이회남, 김보윤
디자인ㅣ노현지
사진ㅣ박현욱

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The art museum as a repository of emotions - Discussing the most humane museum experience in the future era
Participating artistsㅣRoh Hyunji, Reasoning Media, Lee Jeehee, Clap, Who's Got My Tail

Ever since coding was officially introduced into compulsory school curriculums in 2018, the Fourth Industrial Revolution has received a great deal of attention from not only those in fields relating to society and politics but also culture. What kinds of experiences do museums have to offer in the age of artificial intelligence (AI)? Can machines replace what art does in lieu of humans? How can we ensure that an arena exclusively for humanity’s creative and emotional hallmarks is not violated by machines? In Homo Deus, Yuval Harari stated that Sapiens rule animals and the world because only the human race can cooperate flexibly in large numbers based on empathy. Indigenous to human beings, empathy is the ability to control one’s feelings, understand those of others, and mutually communicate and collaborate with one another. It is something that machines cannot possess. This domain of the mind cannot be explained by the theory of evolution and cannot be understood by science. This exhibition is intended to tackle humanity’s empathic ability, the most human sphere which machines cannot replace, through emotional and synesthetic experiences that seek an encounter of visual art with music, an art genre that retains the most primal and loudest emotional echo. It is for this reason that music takes humanity’s emotions as its base, surrounding us with a synesthetic experience. Similar to how we become all-embracing the moment we are surrounded by or come into contact with nature, music enables us to instantly travel to different places and times as if transporting us to an island. Such movement enables those listening to the same music to feel as though they are surrounded by the same space-time, creating a domain of communal empathy. Representing multiple elements of musical empathy with narratives and physical elements, Clap has viewers walk along the woods of emotions, rediscovering feelings with their ears and bodies in collaboration with Who’s Got My Tail, a publisher exclusively dedicated to picture books. Likening one’s emotions to a colossal forest, they indicate that a forest’s colors, shapes, and sounds may change with five music pieces and images. They state that we can only realize this when we are in the forest and that such factors change depending on whom we meet on the path. The images of the forest are portrayed with five spaces filled with music as they interpret The Little Friends in the Woods by Valerio Vidali, an Italian illustrator who received an award at the Bologna Children’s Book Fair. As in a paradoxical combination of words like a grid of feelings, Roh Hyunji has delicately woven our countless feelings. She has us face them through the concepts of senses such as direction and taste like exploring a new continent or making food with a new recipe. Humanity’s innumerable emotions cannot be by nature grasped clearly, but the artist maps human emotions in her work of drawing and dividing straight lines. If any intricate feelings are hard to express in language, she discovers their flavor by involving other materials and feels they are his/her own and brings them into the domain of conversation through an act of cooking to arouse sympathy. Roh shows she is able to communicate with one’s persona even with just one piece of pie. Her work serves as an opportunity to face and internalize newly realized unknown feelings, moving beyond diverse senses such as the senses of taste, touch, and sight.
Can be emotions interpreted differently if they are thought of as information accumulated in a public space, not as individual, personal experience? Reasoning Media enables viewers to read inner subjective feelings statistically and estimate using Microsoft’s big data used to analyze emotions through people’s looks. Their work interprets each individual’s feelings held in their facial expressions, the first means for communication, based on the information the super computer analyzes, in a visual form of candy with different colors and shapes. They have made a museum as a repository of emotions in which everyone’s feelings are accumulated in a venue as the big data in a virtual world. Lee Jeehee has reduced musical experiences to digital light and color, receiving a request for songs viewers have in their minds. Structuralizing 12 scales with LED rings, Lee replaces tones, pitches, and rhythms intrinsic to 25 music pieces in a wide range of genres such as classical, jazz, K-pop, and traditional Korean music, with the amount, color, and length of light. By doing this, her works in a three-dimensional space lay out narratives on how viewer emotions can be seen with their eyes and differently experienced alongside others. These diverse works produced to arouse sympathy with viewers in collaboration with artists in the fields of not only contemporary art but music and design therapy have the audience experience the current of emotions and empathy and review its meaning in a new dimension. This exhibition is intended to predict our museum experience in the future, overlapping those visiting art museums with those visiting performance arenas. Placed at the center of musical experience in which we are absorbed in someone’s playing in a certain span of time are emotions an industrial society focusing on rational thinking has excluded. The moment of communal inspiration engendered by music that more immediately draws out human emotions than other art genres unmasks the nature of humanity irreplicable and uncontrollable. Isn’t this arena of empathetic experience undefinable with the logic of rationality and efficiency something a future art museum has to keep and explore? This exhibition is an exploration of the value and meaning of human emotions, paying attention to empathetic experience.